Gå til indhold
Jagten på  sommer-karperne - En 36 timers session 19-08-2019

Jagten på sommer-karperne - En 36 timers session 19-08-2019

Hvilken sø

Efter en hård uge i arbejdets tegn og flere opkald til en makker, besluttede vi os for at tage en lille weekend tur sammen, uden børn men dog med hunden som selvskab, flere søer var oppe og vende både blev facebook og instagram undersøgt om torsdagen, og alle søer havde det til fældes at vi skulle på jagt efter sommerkarpen, med et stabilt højtryk og udsigten til en vindstille weekend var det kun den rigtig sø der skulle vælges.

Dette var svære end først antaget, skulle vi pakke båden, baitboat eller skulle trolleyen pakkes? og skulle søen være en af de svære eller skulle vi gå efter en af de nemmere.

Mange spekulationer kom igennem hoved og fredag morgen stod det klart vi skulle til den gamle badesø i det sydjyske, en sø som rummer smuk natur, fantastisk stemning, en utrolig historie men det vigtigste et flot antal af ur gamle krigere. Samt var det en sø jeg kendte yderst godt.

Fredag eftermiddag mødte makkeren op og vi pakkede bilerne færdig hunden læsset og afsted det gik.

Ankomst til søen.

Vi ankom til søen omkring kl 18, efter at have parkeret bilerne, og spejlet ud over søen kunne vi se der lå en anden karpefisker, vi valgte at høre om hans fiskeri og for at danne os et indtryk af om fiskene var i hans ende af søen, men ak han kunne berettige om et meget stille vand og ingen aktivitet, kun små skaller og enkelte brasner havde travlt med at jage vandindsekter og fik det nærmeste til at se elegant ud som man stod og betragtede vandet.

Var dette der skulle møde os en perfekt weekend ved spritklart vand og stabilt højtryk?

Vi valgte derfor at trække poloraid brillerne frem og gå os en tur, vi valgte at gå om i skoven og kigge en  plads ud, med en sol der dansede roligt på vej ned mellem træerne skulle vi til at arbejde lidt hurtigere og håbe på en fisk ville vise sig, for at vi også kunne få lagt stængerne ud på de rigtig pladser, vi ankommer til skov pladsen som med sin sten bænk viser sig fra sin utrolig smukke side, dansemyggene havde indfundet sig ved vandkanten og dansede lystigt få cm over vandspejlet, vi tog plads ved bænken og spottede ud over søen.

Efter få minutter et stykke ude i søen viser en flot mørk spejler, at de er i området med et hoved og en ryg der bryder vandet, makkeren kigger skævt og får frem stammet ” CP dette er det rigtige sted” med disse ord, satte vi afsted fra pladsen bilerne skulle tømmes og grejet skulle slæbes, på vej tilbage til bilerne skimter vi få meter fra åkanderne at en fisk bryder vandet, endnu engang denne gang i et solidt plask der mest af alt minde om en skole dreng der prøvede at imponere pigerne med et solidt plask.  Så kunne det godt være det fik liv i bentøjet for fiskene var der, ingen tvivl.

Efter en 20 min. Med kapgang og grej på ryggen som kunne imponeret selv den bedste atlet var vi kommet til pladsen med det hele, og udpakningen kunne ske, dog det første vi skulle have styr på var pladserne, jeg kender pladsen fra andre ture så makkeren fik det første valg af plads, og i og med han ikke er den store kaste fisker, kaster han sig over pladsen til venstre, denne plads ligger 35 meter henne som starter med en skov af rør siv lette vand planter(blanding af åkander og vandrunankler) for så at gå ud i en tange af sand som strækker sig 50 meter ud i en kile for derefter at forsvinde ned i dybet den starter på 55 cm vand og ud til 3,4 m hvorefter den skranter til ca. 6 m masser af vandinsekter der samt krebs og muslinger, jeg selv vælger at gå på den lidt længere ca ud på 75m hvor jeg så den mørke spejler vende sig, et par kast med markerblyet indikere en sandet bund og god ren i en radius af 4-5 meter før let grønlig plantevækst kommer, deeperen bliver monteret og ganske rigtigt der er en flot plet af ren sand,  stængerne bliver klipset op og vi gjorde klar til at fodre, i mellem tiden har enkelte fisk vist sig hist og pist men i samme område.

Plads fodringen og første døgn.

Efter jeg selv har brugt utallige fodrings redskaber bliver jeg ved med at komme tilbage til det kære boilie-rør som med sin krumme hals elegant smider 1 til 3 boilies afsted og derved laver blobs i vandet og som jeg syntes at virke til trækkene på karpen, så dette var vores valg, da jeg havde hørt fra flere der havde blanket m.m. havde jeg valgt boilien skulle være flagskibet fra CFCBAIT nemlig den suveræne spicy squid. Den har ved flere vandet ud fisket rigtig meget og derfor var den også lagt frem, strategien var enlig at fiskene var tydeligvis i spisehumør så med to stænger pr. mand startede vi op med 2,5 kg pr stang i spredt fodring, hvor efter vi placerede vores rig i det mest koncentrerede område med boilies.

Under fodringer kan vi allerede se fisk være aktive på pladsen, makkeren anvender multirig den ene med to plastisk popup majs og den anden få serveret en popup med hot Amanda (nøddesmag) direkte midt i hans fodringer, klask ikke så meget tøven trods at karpefeberen havde ramt os, og vi kunne se fisk på en charmerene måde vælte rundt. Jeg selv valgte at gå ind på et tysker rig som Dennis Schæffer havde vist mig et par uger for inden i Tyskland og måtte der for prøves igen, agnet om en snowman som var ekstrem afbalanceret mellem spicy squid boilies og en popup af samme og afsted, klask endnu en fuldtræffer, den anden blev et ronnirig eller spining rig om man vil, agnet med en hot Amanda og afsted, dog havde karpefeberen ramt mig så meget nu at det måtte 4 forsøg før denne lå på stedet, flot. Da alle rig var placeret valgte vi at toppe yderlig med en håndfuld boilies over hver stang, for at få sat bedchairs op og få lavet lidt mad.

Grundet det fantastiske vejr vi havde valgte vi at bivvy eller brolly var ikke nødvendigt så sengene blev placeret lige ved vandspejlet og stængerne var på hver vores side, dette er efter min mening er det fedeste efter maden er indtaget, så ligge fødderne op i tusmørket og nyde en velfortjent kaffe og kigge ud over søen og nyde vandinsekternes dansen men lydene fra skoven blander sig, en afstressende stemning rammer kroppen, mens kaffens dampe fylder ens næsebor med harmonisk duft af friske bønner.

*Bib* begge hoveder er stift placeret på makkerens yderste stang og ligeledes den der er placeret med gummimajs, var det så det? Et skævt smil og en sætning ”fiskene er på pladsen” bliver afbrudt af en Fox melder der kommer på over arbejde biiiiiiib en lang hylde tone viser at dette ikke er en brasen og makkeren griber stangen, stang der flexer, nettet er klar og fisken presses væk fra siv, yeees det hårde arbejde betaler sig, en virkelig solid fight udspiller sig og flere hidsige udløb og en bremse der virkelig er på arbejde, men en stjerne klar himmel er dette en virkelig pole position. Men som alt glæden var der blev den pludselig afløst af en stang der stod som den bedste flagstang og vejrede lige op i luften, ak de små muslinger på vandplanterne havde sat flere grimme mærker i sneak leaderen, satans.

Ærgrelsen var stor rigtig stor, men noget klogere valgte vi at sætte en malle line på for at give en sikkerhed for at dette ikke skete igen. Distance sticks gjorde sig klar og makkeren fik klipset op og med hjælp fra en pandelampe bliv riget lagt ud igen og toppet med to håndfulde boilies. Og vi valgte at gå til ro med en forbandet flot natte himmel og enkelte stjerne skud desværre var det os hvad vi oplevede resten af natten en stille nat med god søvn.

Mosekonens bryg, flex og topstemning

Efter en fantastisk natsøvn vågnede vi ved første lys, fiskene skulle findes eller i hvert fald se om de var begyndt at komme over vores fodring, mens kaffen blev brygget og mosekonen lige ledes havde sat gang i kedlen kunne man rolig side tilbage i bedchairen og nyde synet mens kaffen duft bredte sig, dog blev morgenduften og fugle kvider afbrudt af en bidemelder det nærmest havde svært ved at følge med, indikerede af fiskene var friske fra første lys, og ligeledes var det makkerens stang, denne gang mere forberedt end aftenen inden, men en stang med fuld flex blev fisken presset væk fra åkanderne og sko blev smidt for at træde ud i vandet, jeg selv måtte finde måtte og net frem, forsigtigt fik jeg frem stammet til makkeren om han havde en fornemmelse af størrelsen, ”den er go” karpefeberen og begejstringen kom alvor frem da efter en fantastisk intens fight viser en flot gammel kriger, og med rolig hånd lader fisken sig overliste og glide ned i nettet, stærkt var lykken vendt ?

Fisken var sikret og sikkert lagt over på afkognings måtten, en smuk fisk med ar som kun de ældste fisk kan have lå den med morgen solen glinsend på sig. En veje slynge blev fundet og vægten.

11,6 kg sikke en morgen fisk, dette var forløsningen og vores rig virkede så der var intet at komme efter, efter et par hurtige skud med kameraet fik fisken sin frihed, super start og kaffen havde ligeledes valgt at rende helt igennem filteret, kunne dette umuligt være bedre?

Inden kaffen skulle indtages blev der igen fodret op 3 håndfulde over til åkanderne og derefter multiriget med side to popup majs der havde glugét i G72 liquid blev endnu engang lagt på foder fadet, i håb om der skulle en mere på måtten, stangen blev placeret med rolig hånd og kaffen kunne nu indtages, med øjne placere på den våde måtte ligene i vandkanten havde skøjteløberne lige ledes indfundet sig i kanten til en beroligene vanddans, en gang morgen mad var på sin plads og blev indtaget mens blikket var rette, inderst strejfede tanken mig og pladsen jeg fiskede var for dyb, 6,5 m er trods alt en rigtig fin dybte men jeg havde set fisk der ude og fodringen var i gang, så keep on going var målet. Mens de sidste 2 kopper kaffe blev nydt i fulde drag kunne vi begynde at se karper danse lifligt mellem vores fodringer og hen over, bobler der gik tværs igennem fodring viste også at det ku ville være et spørgsmål om tid før,

*biiiiib* makkerens melder endnu engang vælger at give lyd fra sig springer vi begge op, stangen bliver grebet og denne gang flexer stangen helt i bund, et lang udløb viser at denne fisk ikke har nogen ide om at overgive sig, ”dette er en rigtig rigtig go fisk” udtrykket og glæden indfinder sig mens jeg måbende må se til, kunne det virkelig passe, skulle vi ramme en af søen større fisk? En fight der nærmest føles som timer udspiller sig og lige som der bliver hentet line vælger fisken at trække det dobbelte af, efter adskillige minutter vælger kæmpen af slække på kræfterne og vi kan begynde at ane en meget stor mørk skygge, dette var en fantastisk god fisk, med karpefeber på sit højest og en fisk der vender siden til kan vi føre nettet ind under dette klenodie af en fisk, wooow en jubel bryder ud ny pr til makkeren, fisken bliver afkroget i nettet og ført op på måtten, slyngen og vægt skulle sande 13,6 fantastisk kg af en smuksak. Yes yes yes begejstringen var for alvor oppe alt arbejdet bar frugt, et par gode billeder og et par som havde valgt ruten forbi os fik da også en på opleveren da de oplevede hvilke smukke fisk der var i søen, mens blikkene var på fisken blev den nænsom sat ud igen, at se hende fordufte ud i dybte og makkeren men det glæde over at have taget ny pr, var da så absolut verdensklasse.

De næste par timer forløb med at side og kigge ud over vandet mens man ligeledes kunne rydde op i de rum i tasken mand sjældent kommer i. mens der blev hygget med snak om de fisk man havde set og næsten var kommet på land, dog forblev mine meldere helt tavse, siden vi ankom, her kunne en brasen faktisk godt have vendt lidt om på det, men så igen fisken skulle nok komme.

De sidste gyldne timer.

Vi skulle da os et godt stykke forbi middag før jeg trak den ene stang op, for at se havde krebsene været i den.? næ alt var som det skulle være en perfekt agn præsentation lå og viftede i vandkanten, nærmest forstenet sad jeg og beundrede den, da en fisk på ca.35 m viser sig en hurtig beslutning var at mindske blyet og prøve efter de springene fisk, med frisk agn af spicy squid og sweet Ariana blev målrettet kastet efter der hvor fisken viste sig,  i forsøget på at finde dem, mens jeg valgte at fodre op på vores pladser igen, da røret

bliver rettet mod makkerens sidste stang brander min stang af som skulle flyttes efter visende fisk, Boile-røret bliver grebet af makkeren og jeg får grebet min stang.

Yes endelig fast fisk og stangen har et fantastisk bue. En rolig fight lader sig udspille sig og en mulig lidt forspist fisk kan nettes uden det store besvære, da fighten ikke var synderlig imponerende tænkte jeg det måtte være en af søen mindre fisk, men nej den vakte enlig stor begejstring da jeg kigger ned endnu en gylden dame havde indfundet sig og hun kunde da også snige vægten op på fantastiske 11.2 kg, SÅDAN endelig min forbandelse måtte endelig være væk hvis der da enlig havde været en? Et par gode billeder og dertil fik hun friheden igen. Da det var som om fiskene ikke længere var tæt på men flyttet ud på de andre spots valgte jeg at gå på den længere distance igen kom tacklet på sin plads og fodret igen med en 3 håndfulde boilies.

Hen på aftenen var det som om fiskene var mere aktive og som om en gruppe på 3-4 fisk havde valgt at afsøge den sandet kile makkeren var ikke sen til at se det så den stang der havde været mindst produktiv kom ind og ændret frisk pop up til hot Amanda 7 kugler ud og popup`en sprayet i samme booster blev serveret, slack line og så kunne vi ellers følge dem.  Og dette var den helt rigtige medicin blot efter 15 min vælger en lille skæller at nuppe agnen og i bedste runner stil stikke af, karperne havde viklelig vågnet op til dåd efter 10 min sjov fight kan vi lande en smuk lille skæller på 6 kg lade den veje og et par gode billeder komme på linsen, og endnu en sat tilbage, sikke en intensitet der pludselig var kommet fiskene viste sig mildest alle steder, stangen gjort klar igen fodret op igen på en visende fisk og ud i suppen med tacklet,

Aftensmaden blev forberedt mens en kold øl blev nydt og dagens fiskeri vendt. Skulle vi have en fisk mere? Efter en god aftens mad blev en let fodring på og omkring tacklet indløst, og stængerne sat op til leg, da solen langsomt begyndte at danse ned mellem træerne og flagermusene havde fundet vejen frem lags bredden i jagt på insekter, blev stilheden nydt i fulde drag.

Dog afbrudt af en fantastisk lyde en bidemelder der igen ville skrige af, denne gang min fra stangen der havde lagt urørt og med flere fisk omkring sig, et tilslag og bum fast fisk og denne gang noget mere hidsig end den første og hvad der lignede en lettere fight blev til noget af en forhindringsløb da fisk tydeligvis godt vidste hvor den kunne være i sikkerhed henne af, nemlig åkanderne og med kursen mod makkerens stænger må bremsen spændes og få fisken styret den anden vej,  blot få nærmest cm fra de andre liner vælger fisken at få stik modsat i et voldsomt hidsigt løb, hold da maule var det DSB forsvunden tog der kroget sig, for en ustyrlig fisk skulle mand da lede længe efter. Efter en hård omgang tovtrækkeri mister fisken pusten og vi kan endnu engang nette en flot spejler denne sneg vægten op på 11,6 kg super smuk gammel kriger, og da vi havde fået en opringning af et vennepar ville komme med frisk kaffe og aftenskage beslutter vi for at sacke den på dybere vand da de kun er små 15 min væk, YES endelig nu var jeg kun bag ud med 1 fisk og endelig kunne man jingle med at man nu kun manglede en fisk, da kaffen og kagen ankommer kan vi få fisken op på måtten og til et par billeder i en smuk udsætning i solnedgangen, inden kaffe og kage kunde nydes i fulde drag til en hyggelig snak om bait, tackler m.m der var dømt karpe hygge på højt plan.

Efter et par hyggelig timer vælger de at smutte hjem over i stjernes skær og vi vælger at hoppe i posen, lige ledes gjorde hunden som efter en hektisk dag, nærmest var faldet hen på bedchairen. Og var længe i drømme verdenen, under posen og igen falde hen til en smuk aften men tanker på dagen, og endnu mere smukt himlen havde valgt at lave krystal skyer, hold nu kæft kunne det blive mere perfekt, men alt gik op i en højere enhed lukkede øjnene langsomt i HVILKEN DAG!

Ud på natten vælger en melder fra min side at give lyd fra sig, med søvn i øjne får jeg gnedet det værste væk og styre nu på en lilla melder der langsomt vælger og gå i night light igen, hmm brasen, liner skidt, trækker soveposen op igen for næsten at falde hen der den pludselig sætter af, i ren forvirring springer hunden op det samme gør makkeren for så at stå ansigt til ansigt med mig, fuck jeg var steget forkert ud af sengen i ren forvirring over bedchair og fat i stangen makkeren fik fundet nettet og vendt sine sko rigtig, kaosset var total, endnu en god fight udspillede sig, skulle vi virkelig samme 5 fisk over 10 kg hvilken tur. Men ak trods alt skulle jeg ligeledes prøve tomrummet af mistet fisk da krogholdet røg 10 min inde i fighten, satans, det var ikke med i planen hvilket det sjældent er men at miste fisk, lidt ærgerlig fik jeg fodret op igen og stangen Market op og kastet ud.

Natten forløber helt af sig selv kun afbrudt af uglen hulken i skoven, den næste morgen var det op igen men trods morgen kaffen bliver fiskene væk, dette var nok signalet om at få pakket sammen og forlade pladsen. I enighed mente vi at vi havde fået det vi skulle nemlig en FANTASTISK sommer fiskeri.

Til slut.

Sommer fiskeriet er for mig en af årets højde punkter det med at ligge under åben himmel og de oplevelser der bringer med sig er absolut unik oplevelsen bliver ikke mindre når man kan nyde disse smukke oplevelser med en fantastisk kombi af ens hobby nemlig karpefiskeriet, Vores tackler var ronnirig, multi rig hairrig med fikseret hair, vores foder bestod af spicy squid fodret ud med boilies rør, fisken der blev landet var 4 over 10 og 1 under 6 kg, og 2 nåede aldrig net kanten.

Den absolut perfekte tur.